понедельник, 7 декабря 2009 г.

мат. статистика

                                   Завдання №1

 

Встановити чи існують відмінності між двома вибірками у рівні досліджуваної ознаки, використавши відповідні статистичні критерії:

Вибірка x: 5 6 8 4 5 4 7 2 7 7 3 7 4 4 2

Вибірка y: 3 3 2 1 5 2 5 5 3 4 4 7 8 9 11

 

 

                                     Розв’язання:

 

1. Застосуємо критерій Розенбаума-Q. Для цього запишемо вибірки у вигляді варіаційних рядів:

Вибірка 1:  2 2 3 4 4 4 4 5 5 6 7 7 7 7 8

Вибірка 2:  1 2 2 3 3 3 4 4 5 5 5 7 8 9 11

Позначимо  - кількість значень другої вибірки, котрі більші максимального значення першої вибірки, а - кількість значень першої вибірки, які менші мінімального значення другої вибірки. В нашому випадку , а . Тоді, емпіричне значення критерія Розенбаума-Q, яке обчислюється за формулою  дорівнюватиме 2.  Теоретичне значення критерія Розенбаума-Q, яке беремо з таблиці при рівних величинах вибірок рівним 15  і рівні значущості рівному 0,05 дорівнює  . Оскільки , то згідно критерія  Розенбаума-Q приймаємо нульову гіпотезу про те, різниця між вибірками у рівні досліджуваної ознаки не є статистично значимою.

2. Перевіримо отриманий результата, застосувавши U критерій Манна-Уітні. Для чого складемо дві вибірки в одну (при цьому відмітивши, який елемент до якої вибірки належить), проранжуємо отриману вибірку і просумуємо ранги елементів першої і другої вибірки. Отримані дані для зручності запишемо в таблицю:

 

Елемент

№ вибірки

R1

R2

1

2

 

1

2

1

3,5

 

2

1

3,5

 

2

2

 

3,5

2

2

 

3,5

3

1

7,5

 

3

2

 

7,5

3

2

 

7,5

3

2

 

7,5

4

1

12,5

 

4

1

12,5

 

4

1

12,5

 

4

1

12,5

 

4

2

 

12,5

4

2

 

12,5

5

1

18

 

5

1

18

 

5

2

 

18

5

2

 

18

5

2

 

18

6

1

21

 

7

1

24

 

7

1

24

 

7

1

24

 

7

1

24

 

7

2

 

24

8

1

27,5

 

8

2

 

27,5

9

2

 

29

11

2

 

30

 

Сума рангів

245

220

 

 

 

 

 

 

Скориставшись отриманими результатами, обрахуємо емпіричне значення U критерія Манна-Уітні за формулою .  Де  - розміри першої і другої вибірки (в нашому випадку рівні 15),  - значення більшої рангової суми (в нашому випадку рівне 245), а - розмір відповідної більшій ранговій сумі вибірки (в нашому випадку рівне 15). Матимемо . Теоретичне значення U критерія Манна-Уітні, яке беремо з таблиці при рівних величинах вибірок рівним 15  і рівні значущості рівному 0,05 дорівнює . Оскільки , то згідно U критерія Манна-Уітні приймаємо нульову гіпотезу про те, що різниця між вибірками у рівні досліджуваної ознаки не є статистично значимою.

Таким чином, на основі критеріїв Розенбаума і Манна-Уітні робимо висновок, що вказані вибірки не відрізняються у рівні досліджуваної ознаки.

 

 

 

 

 

 

Завдання 2

 

1.  Обчислити коефіцієнт Юла Q.

2.  Обчислити коефіцієнт контингенції Ф.

3.   Перевірити на значимість.

4.  Зробити висновки про ступінь взаємозв’язку між ознаками

 

             В    не В    Σ    

       А    14     16     30  

           не А    25     45     70

     Σ     39      61    100

Розв’язання:

 

Коефіцієнт Юла обчислюється за формулою:

З умови задачі маємо:

a = 14,

b = 16,

c = 25,

d = 45

Тоді,

Коефіцієнт контингенції обчислюється за формулою:

          Ф = ,

З умови задачі маємо:

a = 14,

b = 16,

c = 25,

d = 45,

a + b = 30,

с + d = 70,

a + c = 39,

b + d = 61,

тому коефіцієнт контингенції:

          Ф = = 0,103.

Для перевірки значимості обчислимо статистику Х. Матимемо, Х= Ф= . Згідно з табличних даних, критичне значення х(k) (де k – кількість ступенів вільності, в нашому випадку рівне 1) буде меншим отриманого емпіричного значення 1,059 з імовірністю меншою або рівною 0,69 -  з ймовірністю 0,69 табличне значення х(1) = 1,03, а з імовірністю 0,7 – 1,074.

 Тому, робимо висновок, що зв’язок буде суттєвим з імовірністю меншою або рівною 0,69.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 3

 

  В якості дослідження було здійснено вимірювання рухової швидкості учнів з допомогою елементарної методики: підрахувати кількість крапок, які проставляє учень на папері за проміжок часу, що дорівнює одній хвилині.

  З кожним учнем проводилося 5 дослідів. Виміри (число крапок, поставлених кожним випробуваним) були записані для подальшої обробки. Для кожного випробуваного було знайдено середнє арифметичне за результатами дослідів. Потім всі дані було розташовано в їхній послідовності, починаючи з найменших до найбільшого. Для полегшення наочності цих даних їх було об'єднно по 5–9 вимірів у групі.

 

 

                                        Розв’язання:

Отриманий ряд упорядкований і всі індивідуальні результати представлені в послідовності від меншого до більшого:

 

85 – 93 – 93 – 99 – 101 – 105 – 109 – 110 – 111 – 115 –

115 – 116 – 116 – 117 – 117 – 117 – 118 – 119 – 121 – 121 –

122 – 124 – 124 – 124 – 124 – 125 – 125 – 125 – 127 – 127 –

127 – 127 – 127 – 128 – 130 – 131 – 132 – 132 – 133 – 134 –

134 – 135 – 138 – 138 – 140 – 143 – 144 – 146 – 150 – 158

 

 

 

 

Обчислення середнього арифметичного і середнього квадратичного відхилення:

 

Групи

Середні значення

Підсумки рознесення

F×x

x -x

(х-х)2

f×(x -х)2

83–91

87

1

87

36

1296

1296

92–100

96

3

288

27

729

2187

101–109

105

3

315

18

324

972

110–118

114

10

1140

9

81

810

119–127

123

16

1968

0

0

0

128–136

132

9

1188

9

81

729

137–145

141

5

705

18

324

1620

146–154

150

2

300

27

729

1458

155–163

159

1

159

36

1296

1296

 

 

n = 50

Σf × x= 6150

 

 

Σf × (x -х)2= 10368

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий